HKZ certificering
Aantoonbaar de kwaliteit van uw zorg verbeteren
De Kwaliteitswet Zorginstellingen verplicht zorgorganisaties om 'verantwoorde zorg' te leveren. De Stichting HKZ ondersteunt dit door de kwaliteitszorg te toetsen aan de hand van HKZ-normen. De afkorting HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector.
Met de HKZ certificering toont u aan dat uw organisatie:
- goed georganiseerd is
- cliënten centraal stelt
- continu werkt aan optimalisering van het aanbod
- betrouwbare resultaten presenteert
- voldoet aan de eisen die vanuit de sector, financiers en de overheid worden gesteld
Na het behalen van het HKZ-certificaat vindt er iedere drie jaar een audit plaats. Het is dus van essentieel belang dat na het behalen van het certificaat de organisatie continu bezig blijft met het verbeteren van de geleverde zorg. Een digitaal kwaliteitssysteem is de meest effectieve en efficiënte manier om de HKZ certificering te behalen én te behouden. Bij HKZ-certificering toetst een externe organisatie of het kwaliteitsmanagementsysteem van de instelling voldoet aan vooraf vastgestelde HKZ-normen.
- Beschrijf, analyseer en verbeter processen continu
- Meet en stuur op prestatie-indicatoren
- Publiceer informatie vanuit één centrale bron
Ontdek ons stappenplan voor het behalen van een ISO-certificering
Producten worden steeds complexer en organisaties zoeken steeds meer waarborging van de kwaliteit van hun producten en diensten in certificeringen. De ISO 9001:2015 is er daar een van. Met de toename van de behoefte aan kwaliteit(waar) borging groeit ook de behoefte aan IT-oplossingen die het managen van de kwaliteit ondersteunen. Maar bieden IT-systemen ook daadwerkelijk een oplossing voor de issues die bij kwaliteitsmanagement om de hoek komen kijken? In deze paper gaan we dieper in op de kenmerken van de nieuwe ISO 9001-certificering ten opzichte van de voorgaande versie, tekenen we een stappenplan voor je uit dat je als leidraad kunt gebruiken bij het verkrijgen van een ISO-certificering en laten we je zien hoe een platform als Mavim je kan helpen bij het borgen en toetsen van je kwaliteitsmanagementsysteem.
De vijf stappen naar een ISO-certificering
Voordelen
Verbeterde prestaties
Verhoogde klanttevredenheid
Voldoen aan wet- en regelgeving
Meer informatie?
Download hier speciaal voor jou geselecteerde documentatie
Achtergrond
De Internationale Organisatie voor Standaardisatie (ISO) begeleidt en stimuleert de ontwikkeling van normen. Normen zijn afspraken die marktpartijen vrijwillig met elkaar maken over de kwaliteit en veiligheid van hun producten, diensten en processen. De ISO normen zijn internationaal geaccepteerde normen die aangeven waaraan een goed kwaliteits-, veiligheids- of milieumanagementsysteem zou moeten voldoen. Het voldoen aan deze norm biedt organisatie een aantal significante voordelen.
Hierbij staan twee belangrijke uitgangspunten centraal:
- voldoen aan wet- en regelgeving en het beheersing van risico's
- streven naar een permanente verbetering van de bedrijfsprestaties
Bij het opzetten van een kwaliteits-, veiligheids- of milieumanagementsysteem volgens ISO, wordt op systematische wijze in kaart gebracht welke wet- en regelgeving van toepassing is op de organisatie en wordt dit ook actueel gehouden. Voor een goed intern toezicht is bovendien noodzakelijk om bedrijfsprocessen en taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden inzichtelijk te maken en deze te relateren aan de geldende wet- en regelgeving.
Voordelen
- Minder kosten en meer rendement
- Aantoonbare kwaliteit van producten
- Hogere klanttevredenheid
- Organisatiedoelen aanscherpen
- Houvast bij aansprakelijkheid
Procesoptimalisatie en kwaliteitsverbetering
Mavim biedt een managementplatform dat een consistent hoog kwaliteitsniveau in alle processen en de daaruit voortvloeiende output van de organisatie helpt te verzekeren. In Mavim staan de werkprocessen en procedures centraal. Op zeer effectieve en efficiënte wijze worden werkprocessen beschreven en geldende wet- en regelgeving verankerd. Alle informatie uit diverse disciplines die nodig is voor de procesuitvoering, wordt met Mavim samenhangend in verband gebracht en op geavanceerde wijze gevisualiseerd en gerapporteerd. Te denken valt aan formulieren, werkinstructies, protocollen, functies, functieomschrijvingen, beschrijvingen van wetgevingen en normeringen.
Het geheel van deze informatiedata vormen de regels binnen de organisatie. De eenduidige en consistente borging en communicatie leidt tot transparantie en vormt de basis voor continue verbetering van de bedrijfsprocessen en het kwaliteitsniveau.
Dé tool voor optimaal kwaliteits- en procesmanagement
- Creëer inzicht in de gehele procesgang
- Koppel wet- en regelgeving aan de processen
- Verhoog de efficiëntie en effectiviteit
- Raadpleeg informatie vanuit één centrale bron
- Schep flexibiliteit voor het doorvoeren van wijzigingen
Vijf stappen naar Procesoptimalisatie en kwaliteitsverbetering
Mavim biedt een managementplatform dat een consistent hoog kwaliteitsniveau in alle processen en de daaruit voortvloeiende output van de organisatie helpt te verzekeren. In Mavim staan de werkprocessen en procedures centraal. Op zeer effectieve en efficiënte wijze worden werkprocessen beschreven en geldende wet- en regelgeving verankerd. Alle informatie uit diverse disciplines die nodig is voor de procesuitvoering, wordt met Mavim samenhangend in verband gebracht en op geavanceerde wijze gevisualiseerd en gerapporteerd. Te denken valt aan formulieren, werkinstructies, protocollen, functies, functieomschrijvingen, beschrijvingen van wetgevingen en normeringen.
Het geheel van deze informatiedata vormen de regels binnen de organisatie. De eenduidige en consistente borging en communicatie leidt tot transparantie en vormt de basis voor continue verbetering van de bedrijfsprocessen en het kwaliteitsniveau.
Hét platform voor procesoptimalisatie en kwaliteitsverbetering
- Creëer inzicht in de gehele procesgang
- Koppel wet- en regelgeving aan de processen
- Verhoog de efficiëntie en effectiviteit
- Raadpleeg informatie vanuit één centrale bron
- Schep flexibiliteit voor het doorvoeren van wijzigingen